Typy zwrotów
  • 3 Minuty do przeczytania
  • Ciemny
    Jasny

Typy zwrotów

  • Ciemny
    Jasny

Article Summary

Zwrot natychmiastowy

Realizacja zwrotów to jedna z podstawowych czynności poza przyjęciem samej płatności, którą realizuje sprzedawca on-line. Dlatego przy rozwoju naszej bramki staramy się jak najbardziej ułatwić Ci ich realizację.

W zależności od Twojego modelu wypłat zrealizujesz zwroty z salda środków w Paynow lub bezpośrednio z rachunku bankowego, co stanowi unikatowe rozwiązanie na rynku. Dodatkowo, jeśli w ramach salda Twoja sprzedaż jest nieregularna, możesz skorzystać z kolejnego ułatwienia - Zwrotów Oczekujących.

Z rachunku bankowego

Dostępność i uruchomienie

Pamiętaj
Dostępność zwrotów z rachunku bankowego uzależniona jest od: typu bankowości mBanku, z której korzystasz oraz od metody płatności, którą zrealizowana była transakcja. 

Zwroty z rachunku dostępne są dla sprzedawców posiadających rachunki w części detalicznej mBanku oraz dla metod BLIK i szybki przelew.

Po spełnieniu powyższych warunków, funkcja zwrotu z rachunku bankowego jest dostępna bez konfiguracji dla każdego sprzedawcy.

Obsługa

1. Na ekranie transakcji należy wejść w szczegóły i kliknąć dokonaj zwrot👇


2. Następnie wpisz wartość zwrotu (całość lub część transakcji) oraz (opcjonalnie) wybierz powód👇


3. Po przejściu na podsumowanie klikamy Wykonaj zwrot z rachunku bankowego 👇


Z Salda

Dostępność i uruchomienie

Pamiętaj
Dostępność zwrotów z salda uzależniona jest od Harmonogramu Wypłat - musisz mieć ustawione wypłaty Raz Dziennie. 

Zwroty z salda dostępne są dla metod BLIK i szybki przelew oraz są jedyną opcją zwrotu dla transakcji kartami w PLN i w walutach.

Po spełnieniu powyższych warunków, funkcja zwrotu z rachunku salda jest dostępna bez konfiguracji dla każdego sprzedawcy.

Obsługa

Obsługa zwrotu z salda realizowana jest analogicznie jak zwrot z rachunku bankowego z jedyną różnicą przy wyborze typu zwrotu na ostatnim kroku, gdzie należy wybrać Wykonaj zwrot z salda Paynow👇


Zwrot dla transakcji kartowych w PLN i walutach

Zwroty dla transakcji kartami obsługiwane są wyłącznie na podstawie salda. Dla tych metod płatności niedostępne są zwroty z rachunku. Zwroty realizowane są z salda składającego się z z transakcji wykonanych w ramach danej waluty. Stan salda jest na bieżąco prezentowany w panelu Paynow w bankowości internetowej.


Zwrot oczekujący na środki

Zwroty oczekujące umożliwiają klientom z wypłatami w harmonogramie dziennym kolejkowanie zwrotów w przypadku braku środków na saldzie. Sprzedawca ma możliwość zlecenia zwrotu, pomimo braku lub mniejszej ilości środków na saldzie. Taki zwrot przechodzi w status OCZEKUJĄCY i czeka na uzbieranie się odpowiedniej ilości środków.

Gdy zostaną uzbierane środki na saldzie, zwroty z kolejki zaczną być realizowane w kolejności FIFO (first-in-first-out) czyli pierwszy zlecony będzie pierwszym procesowanym.

Przykład
  1. Zlecamy zwrot na: 100 zł, potem 50 zł, potem 60 zł,
  2. Dopiero gdy uzbieramy 100 zł zaczynamy procesowanie zwrotu nr. 1. Nawet jeśli wcześniej uzyskamy na saldzie np. 80 zł, to dopóki zwrot nr. 1 nie zostanie zrealizowany - kolejne będą oczekiwać.

Dostępność i uruchomienie

Pamiętaj
Dostępność zwrotów z salda uzależniona jest od Harmonogramu Wypłat - musisz mieć ustawione wypłaty Raz Dziennie. Zwroty z salda dostępne są dla metod BLIK i szybki przelew oraz są jedyną opcją zwrotu dla transakcji kartami w PLN i w walutach.


Uruchomienie zwrotów oczekujących przeprowadzisz w swoim Panelu Paynow klikając w Ustawienia Zwroty Oczekujące 👇

Ekran konfiguracji zwrotów oczekujących na środki

 

Na ekranie konfiguracji są dostępne następujące opcje:

  • Powiadomienie email o anulowaniu zwrotu - jest to pole na wpisanie adresu, na który będzie wysyłany mail z informacją oraz powodem anulowania zwrotu (brak środków lub zwrot został ręcznie anulowany z kolejki). Maila można dodać, edytować lub usunąć,
  • Aktywne/nieaktywne - włączanie i wyłączanie zwrotów oczekujących na danym sklepie,
  • Oczekiwanie na realizację - możliwość ustawienia czasu oczekiwania na środki przez zwrot. Domyślna wartość to 120h, minimalna 24h, a maksymalna 240h.

Jeśli po upływie ustawionego czasu na saldzie nie pojawią się odpowiednie środki, zwrot zostanie anulowany a Ty dostaniesz wiadomość e-mail o treści👇


Przykład wiadomości e-mail w przypadku anulowania zwrotu.

Obsługa

Sam proces zlecania zwrotu oczekującego prawie niczym nie różni się od standardowego zwrotu z salda. Różnice w porównaniu do innych rodzajów zwrotów widoczne są na podsumowaniu (można zauważyć że zwrot po operacji otrzyma status Oczekujący)👇

Dostaniesz także komunikat informujący o tym, że zwrot trafił do kolejki oczekujących👇

Na liście zwrotów jest on odpowiednio oznaczony jako oczekujący👇




Zwroty - podsumowanie


Typ zwrotuDostępność Wymagany model wypłatCzas realizacjiMetody płatności
Zwrot natychmiastowy z rachunku bankowegoDla Sprzedających posiadających konto firmowe - eKontoDowolny Model WypłatNatychmiast po zleceniu. W przypadku braku środków na koncie realizacja jest niemożliwa.
  • BLIK
  • Szybkie przelewy
Zwrot natychmiastowy z salda PaynowDla każdego SprzedającegoModel wypłat D+1Natychmiast po zleceniu. W przypadku braku środków na saldzie realizacja jest niemożliwa.
  • BLIK
  • Szybkie przelewy
  • Karty (PLN i waluty)
  • GPay
Zwrot oczekujący na środkiDla każdego SprzedającegoModel wypłat D+1W momencie dostępności środków na saldzie, w kolejności od najstarszego zwrotu.
  • BLIK
  • Szybkie przelewy
  • Karty (PLN i waluty)
  • GPay

Czy ten artykuł był pomocny?