- 4 Minuty do przeczytania
-
CiemnyJasny
Typy zwrotów
- 4 Minuty do przeczytania
-
CiemnyJasny
Zwrot natychmiastowy
Realizacja zwrotów to jedna z podstawowych czynności poza przyjęciem samej płatności, którą realizuje sprzedawca on-line. Dlatego przy rozwoju naszej bramki staramy się jak najbardziej ułatwić Ci ich realizację.
W zależności od Twojego modelu wypłat zrealizujesz zwroty z salda środków w Paynow lub bezpośrednio z rachunku bankowego, co stanowi unikatowe rozwiązanie na rynku. Dodatkowo, jeśli w ramach salda Twoja sprzedaż jest nieregularna, możesz skorzystać z kolejnego ułatwienia - Zwrotów Oczekujących.
Zwrot natychmiastowy z rachunku bankowego
Dostępność i uruchomienie
Zwroty z rachunku dostępne są dla sprzedawców posiadających rachunki w części firmowej mBanku oraz dla metod BLIK i szybki przelew.
Po spełnieniu powyższych warunków, funkcja zwrotu z rachunku bankowego jest dostępna bez konfiguracji dla każdego sprzedawcy.
Obsługa
1. Na ekranie transakcji należy wejść w szczegóły i kliknąć dokonaj zwrot👇
2. Następnie wpisz wartość zwrotu (całość lub część transakcji) oraz (opcjonalnie) wybierz powód 👇
3. Po przejściu na podsumowanie klikamy Wykonaj zwrot z rachunku bankowego 👇
Zwrot natychmiastowy z salda
Dostępność i uruchomienie
Zwroty z salda dostępne są dla metod BLIK i szybki przelew oraz są jedyną opcją zwrotu dla transakcji kartami w PLN i w walutach.
Po spełnieniu powyższych warunków, funkcja zwrotu z rachunku bankowego jest dostępna bez konfiguracji dla każdego sprzedawcy.
Obsługa
Obsługa zwrotu z salda realizowana jest analogicznie jak zwrot z rachunku bankowego z jedyną różnicą przy wyborze typu zwrotu na ostatnim kroku, gdzie należy wybrać Wykonaj zwrot z salda Paynow👇
Zwrot dla transakcji kartowych wPLN i walutach
Zwroty dla transakcji kartami obsługiwane są wyłącznie na podstawie salda. Dla tych metod płatności niedostępne są zwroty z rachunku. Zwroty realizowane są z salda składającego się z z transakcji wykonanych w ramach danej waluty. Salda zliczane są dla każdej waluty osobno. Stan salda jest na bieżąco prezentowany w panelu Paynow w bankowości internetowej.
Zwrot oczekujący na środki
Opis
Zwroty oczekujące umożliwiają klientom z wypłatami w harmonogramie dziennym kolejkowanie zwrotów w przypadku braku środków na saldzie.
Sprzedawca ma możliwość zlecenia zwrotu, pomimo braku lub mniejszej ilości środków na saldzie. Taki zwrot przechodzi w status OCZEKUJĄCY i czeka na uzbieranie się odpowiedniej ilości środków.
Gdy zostaną uzbierane środki na saldzie, zwroty z kolejki zaczną być realizowane w kolejności FIFO (first-in-first-out) czyli pierwszy zlecony będzie pierwszym procesowanym.
- Zlecamy zwrot na: 100 zł, potem 50 zł, potem 60 zł.
- Dopiero gdy uzbieramy 100 zł zaczynamy procesowanie zwrotu nr. 1. Nawet jeśli wcześniej uzyskamy na saldzie np. 80 zł, to dopóki zwrot nr. 1 nie zostanie zrealizowany - kolejne czekają.
Dostępność i uruchomienie
Zwroty z salda dostępne są dla metod BLIK i szybki przelew oraz są jedyną opcją zwrotu dla transakcji kartami w PLN i w walutach.
Uruchomienie zwrotów oczekujących przeprowadzisz w swoim Panelu Paynow klikając w Ustawienia → Zwroty Oczekujące 👇

Na ekranie konfiguracji są dostępne następujące opcje:
- Powiadomienie email o anulowaniu zwrotu - jest to pole na wpisanie adresu, na który będzie wysyłany mail z informacją oraz powodem anulowania zwrotu (brak środków lub zwrot został ręcznie anulowany z kolejki). Maila można dodać, edytować lub usunąć,
- Aktywne/nieaktywne - włączanie i wyłączanie zwrotów oczekujących na danym sklepie,
- Oczekiwanie na realizację - możliwość ustawienia czasu oczekiwania na środki przez zwrot. Domyślna wartość to 120h, minimalna 24h, a maksymalna 240h.
Jeśli po upływie ustawionego czasu na saldzie nie pojawią się odpowiednie środki, zwrot zostanie anulowany a Ty dostaniesz wiadomość e-mail o treści👇

Obsługa
Sam proces zlecania zwrotu oczekującego prawie niczym nie różni się od standardowego zwrotu z salda. Różnice w porównaniu do innych rodzajów zwrotów widoczne są na podsumowaniu (można zauważyć że zwrot po operacji otrzyma status Oczekujący) 👇
Dostaniesz także komunikat informujący o tym, że zwrot trafił do kolejki oczekujących 👇
Na liście zwrotów jest on odpowiednio oznaczony jako oczekujący 👇
Zwrot z poziomu platformy sprzedaży
Zwroty transakcji możesz realizować nie tylko z Panelu Sprzedawcy Paynow, ale także z poziomu Twojej platformy sprzedaży.
WooCommerce
1. Wejdź w zakładkę Zamówienia i wybierz pozycję, dla której chcesz zrobić zwrot. Na ekranie szczegółów tego zamówienia wybierz opcję Zwrot,
2. Podaj kwotę, którą chcesz zwrócić nabywcy, i opcjonalnie powód zwrotu,
3. Kliknij przycisk Zwróć X zł ręcznie, aby zakończyć proces.
[[[SCREEN]]]]]
Presta Shop
Upewnij się, że obsługa zwrotów w Twoim sklepie jest włączona: Obsługa klienta → Zwroty produktów → Włącz zwroty
Dodatkowo sprawdź ustawienia zwrotów dla usługi Paynow: Moduły → Menedżer modułów → Zapłać z Paynow → Konfiguruj → Włącz zwroty
1. W zakładce Zamówienia wybierz pozycję, dla której chcesz zrobić zwrot i kliknij Otwórz szczegóły.
2. Wybierz jedną z opcji:
- Standardowy zwrot, jeśli chcesz zwrócić całą kwotę transakcji,
- Częściowy zwrot, jeśli chcesz zwrócić tylko część środków.
2a. Jeśli dokonujesz zwrotu częściowego, w następnym kroku podaj kwotę, którą chcesz zwrócić kupującemu.
3. Upewnij się, że opcja Zleć zwrot środków przez Paynow jest zaznaczona i potwierdź dokonanie zwrotu.
[[[SCREEN]]]]]
Zwroty - podsumowanie
Typ zwrotu | Dostępność | Wymagany model wypłat | Czas realizacji | Metody płatności |
Zwrot natychmiastowy z rachunku bankowego | Dla Sprzedających posiadających konto firmowe - eKonto | Dowolny Model Wypłat | Natychmiast po zleceniu. W przypadku braku środków na koncie realizacja jest niemożliwa. |
|
Zwrot natychmiastowy z salda Paynow | Dla każdego Sprzedającego | Model wypłat D+1 | Natychmiast po zleceniu. W przypadku braku środków na saldzie realizacja jest niemożliwa. |
|
Zwrot oczekujący na środki | Dla każdego Sprzedającego | Model wypłat D+1 | W momencie dostępności środków na saldzie, w kolejności od najstarszego zwrotu. |
|